Making Media Theory  

Colloquium, May 11–12, 2018

Université de Montréal, Canada

Fabriquer les théories médiatiques

[le français suit]

What is the role of experimentation in the history of media studies? The creation and modification of things, instruments, devices, machines or media have often played a crucial role in the production and dissemination of media theory. The films and installations of John Akomfrah, Kittler’s modular synthesizer or the ongoing dialogue between media studies and design practice in the work of such scholars as Jacqueline Tyrwhitt are but a few examples of this tradition. Yet, these media experiments are often perceived as being of secondary importance – derivative, anecdotal or even trivial – compared to the significance and visibility granted to more traditional modes of knowledge production, such as text and publications.

We invite contributions that revisit the history of media studies in ways that draw attention to the importance of such media-based material experiments, non-traditional methodologies and practice-based initiatives. This colloquium is an occasion to revisit and restore the role of things and experimentation in the making of theory.

How does an attention to the history of experimental practices in media theory contribute to a reconfiguration of the histories, archives and futures of media studies? How does this call into question the disciplinary divides in the early days of media studies and its present manifestations? Contributions are encouraged to take up the marginal, little-known, failed, forgotten, controversial or neglected experiments in the history of media studies. We are seeking participants interested in revisiting the precursors, proto-theories and visionaries of the recent practice-based paradigms in media studies (including critical making, media archaeology or research-creation, to name a few.)

 Possible topics include (but are not limited to):

  • Theoretical paradigms which have articulated practice-based epistemologies;
  • Radio, Film and Television productions as methods of critique;
  • Theorizing (en)coding: from technical education to coding in the classroom;
  • Experimental educational technologies: teaching machines, programmed learning, educational film;
  • Case studies regarding the foundation of disciplines within the social sciences and the humanities dedicated to the study of technology, machines, artefacts and things (mechanology, mediology, materiology, etc.);
  • Histories of DIY, tinkering and hacking;
  • Studies of craft and artisanal forms of making;
  • The value of skills and technical expertise in the production of knowledge.

This conference is organized by Ghislain Thibault (University of Montreal, Montreal) and Mark Hayward (York University, Toronto) as part of the “Recovering Mechanology” project, funded by the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada.

CONTRIBUTE TO THE COLLOQUIUM

The colloquium will be held at the Université de Montréal (Montreal, Quebec) on May 11-12.

We welcome proposal submissions for the conference. Please send a 250-300 word proposal and a brief biographical note by December 1st, 2017 to mecanologie@gmail.comThe presenters will be selected by January 5, 2018.

Fabriquer les théories médiatiques

Université de Montréal, Canada

Fabriquer les théories médiatiques

Université de Montréal, Canada

Fabriquer les théories médiatiques

Quel est le rôle donné aux expérimentations dans l’histoire des études médiatiques? La fabrication et le bricolage de choses, d’instruments, d’appareils, de machines ou de médias ont souvent joué un rôle crucial dans la production et la diffusion de théories médiatiques. Les films et les installations de John Akomfrah, le synthétiseur modulaire de Kittler ou la rencontre entre les études sur les médias et la pratique du design dans le travail de Jacqueline Tyrwhitt constituent quelques exemples de cette tradition. Pourtant, ces expérimentations sont souvent perçues comme marginales ou anecdotiques, voire même insignifiantes, lorsqu’elles sont comparées à la visibilité accordée aux modes plus traditionnels de production des connaissances, comme le texte ou la publication académique.


Nous invitons les contributions qui offrent une relecture de l’histoire des études sur les médias et qui mettront en lumière l’importance de l’expérimentation médiatique, des méthodologies non traditionnelles ou encore des initiatives fondées sur la pratique. Ce colloque est l’occasion de revisiter et de restituer le rôle joué par les choses dans la construction de théories.

Comment une tellenégligées dans l’histoire des études médiatiques. Nous invitons les présentations à aborder les précurseurs, les proto-théories et les visionnaires des paradigmes contemporains qui valorisent la pratique (par exemple les paradigmes de critical making, d’archéologie des médias ou de recherche-création).

Les problématiques possibles comprennent (sans s’y limiter):
  • Les paradigmes théoriques ayant articulé des épistémologies fondées sur la pratique ;
  • La production radiophonique, cinématographique ou télévisuelle en tant que méthodologie;
  • La théorisation du code et de l’encodage : de l’éducation technique au codage en classe ;
  • Les technologies éducatives expérimentales : machines à enseigner, apprentissage programmé, film éducatif ;
  • Les études de cas autour de la fondation de disciplines au sein des sciences sociales et humaines dédiées à l’étude de la technologie, des machines, des objets et des choses (mécanologie, médiologie, matériologie, etc.) ;
  • Les histoires du bricolage, du piratage ou du détournement ;
  • Les études de l’artisanat ou des formes artisanales de fabrication ;
  • La valeur des compétences et de l’expertise technique dans la production de connaissances.

Ce colloque est organisé par Ghislain Thibault (Université de Montréal, Montréal) et Mark Hayward (Université York, Toronto) dans le cadre du projet « Recovering Mechanology », financé par le Conseil de recherches en sciences humaines du Canada.

CONTRIBUER AU COLLOQUE

Le colloque aura lieu à l’Université de Montréal (Montréal, Québec, Canada) les 11 et 12 mai 2018.

Veuillez envoyer une proposition de 250-300 mots et une courte notice biographique d’ici le 10 décembre 2017 à mecanologie@gmail.com Les réponses seront envoyées au plus tard le 5 janvier 2018.